LUV

pic

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, October 13, 2011

cite dalam kelas....

Em hari2 yang berlalu aku semakin bosan.... nie pun xtahu nak merepek ape kt cni.. dah lama aku tinggalkan sejak kehilangan laptop.... tambah2 masa aku yang semakin sibuk... dengan hari potensi kanak-kanak.. nie nak pk tentang gotong -royong.. n paling penting hari konvokesyen yang akan tiba sebelum cuti persekolahan...

Mr.Hubby aku pun sibuk jugak... p pahang, p kursus kt pangkor... lama xjumpa suami tercinta... agaknya sebab 2 aku cam bosan je. hahahaha.

Em, teingat aku masa mengajar tadi.. sorang anak murid aku, Danish Darwisy... menangis xberhenti2... kuat lak 2 dia meraung... aduhai. Dia 4 tahun..manja sikit. aku marah dia sebab xdengar cakap aku..duk main gak... aku terlebih marah dia...pastu dia nangis sekuat2nya... Pembantu aku pujuk pun dia xnak. sampai waktu rehat..dia tetap nangis n xnak makan. Aku pujuk banyak kali pun dia tetap xnak diam gak...nangis gak lagi. macam2 cara aku buat nak bagi dia diam. Aku tanya dia.......

Aku : "kenapa adik nangis?"
Darwisy : "cikgu adik buat..." (sambil nangis2)
Aku : "cikgu wat ape?"
Darwisy : " cikgu adik marah adik..."
Aku : "kenapa cikgu marah adik?"
Darwisy : ...........lagi kuat dia menangis.......

Aduh....sudahnya aku biar...biar dia nangis... Tapi dia nangis mata dia tengok kt aku gak.. budak2 len, sedap makan...aku suh makan dia xnak. Dia tetap tengok aku..macam mintak simpati.. cian dia..muka dah la lembut..comey...tapi amat2 sensitif... huahahahaha. Aku xsampai hati tengok dia...pujuk gak...kali nie aku pujuk keras...dengan pembaris panjang... aku cakap,kalu xnak diam, cikgu bagi pembaris nie... tersedu2 dia..takut kena tibai dengan pembaris.. Aku gosok2 muka dia..baru dia diam. Nak dengan pembaris baru nak diam....? huh,sabar jelah.  Aku pujuk..tapi pujuk aku dengan tegas...sebab aku xnak terlalu manjakan dorang. biar dorang tahu kesalahan. Aku pujuk dia suh makan.... Nak tahu ape dia cakap?

Darwisy : "adik xnak suap..."
Aku : "habis sape nak suap?"
Darwisy : "adik nak cikgu suap.."

Em,sudahnya..... aku tersenyum dengan pembantu aku... perihal anak2 kecil ini amat menyentuh sanubariku....    Memahami dunia mereka adalah salah satu dari tugas aku...aku suap dia sampai habis makan...
Sebelum pulang...seperti biasa pengukuhan diberi kepada anak2 murid aku... Dan masa ini aku panggil Darwisy...tanya dia apa kesalahan dia dan kenapa cikgu marah....dia kata.."sebab adik main.." Aku peluk dia balik tanda aku sayang dia.... :-)) Habis cite....

No comments:

Post a Comment