LUV

pic

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, April 28, 2011

luahan hati niza...

Terlalu banyak cerita yang telah aku dengar di sini.....hal rumah tangga... mungkin kah kerana sememangnya budaya masyarakat dalam golongan ini tidak boleh lari dari berlalunya permasalahan dalam rumah tangga? Aku sentiasa berdoa agar rumahtangga ku sentiasa terpelihara..sentiasa teguh...dengan ikatan kasih sayang...


Sejak akhir2 ini aku terlalu bersyukur dengan rezeki yang diberi Tuhan...kenaikan pangkat suamiku memberi sinar baru...bukan kerana mahukan kemewahan..tetapi bangga dengan usaha keras suami membuahkan hasil..aku tidak jemu menyokong..membantu agar impiannya tercapai... Suami ku terpaksa berkursus selama 3 bulan...sememangnya aku sudah biasa dengan hal itu... isteri2 yg lain jugak sama seperti aku...akan merasa ketiadaan suami selama 3 bulan...4 bulan.. dari peringkat paling bawah..prebet...sehinggalah pegawai atasan.. jika kena berkursus..selama itulah terpaksa berjauhan dengan anak isteri...


Selama 3 bulan itu..akulah ibu..akulah ayah...pada ketiga2 anakku.. rindu pada suami tidak terhingga...anak2 juga rindu pada kasih ayah.. namun hati terpaksa cekal..demi anak2... duit juga sering aku kirimkan kepada suami kerana kursus kenaikan pangkat memerlukan belanja yang banyak... Aku hanya bekerja sebagai tukang masak di sebuah sekolah..gaji yang diperolehi RM300 sebulan.. Untuk membantu keluarga..aku terpaksa menoreh getah...menjual tudung..dan kadang kala menerima tempahan membuat kueh... Aku tidak tahu apa itu penat... selepas habis waktu bekerja di sekolah..aku menguruskan anak2 untuk mengaji di sekolah agama di sebelah petang.. aku pula pergi menoreh getah..gigitan nyamuk..pacat..sudah lali dengan tubuhku.. Kadangkala hujan turun..bukan rezekiku hari ini...jika ade masa terluang..aku pergi menjual tudung...dari satu blok..ke satu blok aku berjalan....tanpa jemu.. Suami jarang menanyakan khabar..jarang sesekali menelefon..tetap aku memahami keadaannya di sana.. didalam hutan..dalam kubu..di sempadan...dan sebagainya..


Tiga bulan berlalu...suami pulang seperti biasa... banyak kerja menantinya di batalion ini...tambah2 kena duty di balai pengawal..terpaksa pulang jam 2 atau 3 pagi..  


Hari ini hari keempat kepulangannya...selesai kerja aku memasak di sekolah..aku pulang kerumah... suami tiada dirumah...Hari ini suami ku bercuti..kemana agaknya?? Mungkin dia ke pejabat..atau keluar kekedai.. sehingga lah lewat petang..aku tunggu..bayangpun aku xnampak.. Aku masih bersabar...mengurus hal2 dalam rumah...dan mengurus anak2.. Dari cerah..kini langit sudah gelap..suami tidak juga pulang... mudahnya kalu ade telefon... Hp suami plak hilang semasa berkursus.. Tapi aku masih bersabar... sehingga anak2 sudah tidur..aku tetap menunggu kepulangan suami tercinta...


Malam kian larut...dibirai koridor aku menunggu...tunggu dan terus menunggu....sehingga aku tidak sedar masa berlalu..sehingga hampir ke subuh hari... linangan air mata mengalir tanpa henti..kenapa pergi tanpa berita..aku disini menunggu dengan hati yang risau..takut.... Apa yang harus aku lakukan ..?? Aku sabar menunggu hari siang..aku uruskan anak2 untuk ke sekolah... Aku mencari jawapan..kemana arah tuju suami ku... ????


Dipejabat..laporan diterima menghampakan aku...krn suamiku di dalam cuti..tiada laporan yang tertulis waktu bila dia keluar dan masuk...suamiku tidak perlu melaporkan diri dipejabat pengawal jika didalam cuti...bertanya pada kenalan rapat suami...tiada yang perasan kali terakhir dia keluar...  Ya Allah..tabahkan lah hatiku..


Kemana menghilang?? Hidupku tidak tentu arah...memikirkan pelbagai kemungkinan.. kemalangan?? perempuan lain?? kereta rosak?? diculik?? Aku tidak putus berdoa agar Tuhan memberi petunjuk kepada ku... Sudah terlalu banyak aku dengar tentang keruntuhan rumahtngga disini... dalam berkursus..ada insan lain yang singgah dihati..terlanjur dan akhirnya terus melekat..lupa pada anak isteri yang menanti sekian lama.... Jiran depan rumahku juga begitu...bulan lepas berpisah juga walaupun isteri sabar dengan kerenah suami... Aku amat takut jika perkara itu berlaku kepadaku... Ya Allah..kembalikan lah suami ku kepadaku...dia adalah jiwaku..kehidupanku... Berikan petunjuk kepada suami ku agar dia pulang kembali kepadaku.... dan anak2...Kawan2 rapatku..datang menenangkan aku...memberi nasihat dan membantu agar dapat mencari suamiku...


Kenapa begitu kejam..?? Tidak kah terfikir tentang aku yang pasti akan risau..yang pasti akan menunggumu..?? Air mata menjadi teman..
Dari semalam hingga ke saat ini ku akan terus menunggu..dan menunggu.......

No comments:

Post a Comment